Diszlexiások és diszgráfiások oktatása

A diszfunkció ma egy nagyon felkapott téma, egy rakás gyereket felmentenek különböző tantárgyakból, mert diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás.

El kell ismerni, ez egy valós kihívás is lehet, egy olyan részképesség hiány, amivel foglalkozni kell. De ez közel sem olyan állapot, amivel, az esetek zömében, ne lehetne teljesen normálisan elvégezni akár egy egyetemet is.

A diszfunkció olyan, mint a balkezesség. Lehet próbálkozni a szokványos módszerekkel, hogy megtanulja az anyagot, de nem igazán fog működni. Minden kihíváshoz meg van ma már a mód, hogy egyedi módon megoldjuk a kihívásokat, de ehhez fejlesztés kell, nem elég hozzá a normál korrepetálás.

Lehet, hogy ez elsőre kicsit meredeknek hat, de tudom miről beszélek. Mivel magam is diszfunkcióval küzdöm. Teljes mértékben tisztában vagyok, hogyan lehet nehezített pályán megszerezni egy diplomát, ami egyáltalán nem lehetetlen. Igaz, az íráskészségem kihívásai miatt nem lett belőlem nyelvész, de ez egy más kérdés…

A kézírásírás, a modern kor összes vívmánya ellenére is az életünk része. Még egy diszgráfiásnak is.

Diszlexiások oktatása

Egy diszlexiásról azt mondják, hogy nem tud olvasni, mert lassan olvas, nem érti, amit olvas, olvasás közben, akár sok év után is, felcserél betűket, és ezt sok gyakorlással sem képes kiküszöbölni. Ők tipikusan helyesen írni sem tudnak. De ez így nem teljesen igaz. Ők is képesek megtanulni olvasni, s az olvasás képességének előnyeivel élni.

A sokféle módszer közül számukra legtöbbször csak egy működik: a hangos szótagolva olvasás. A diszlexiások egyik fő problémája, hogy nem ismerik fel a szavakat, nem áll össze fejükben a leírt forma, és a szó jelentése (ezért nem működik náluk a képolvasás).

Viszont képesek két-három betűt egymással kapcsolatban kiejteni, s pont ez az, aminek révén később már képesek lesznek hangosan olvasva meg is érteni a szöveget. Ugyanis ők hallás után sokkal jobban tanulnak, mint bárki más. Sokan közülük egy előadást meghallgatnak, s a számukra fontos részleteket akár évek múltával is képesek pontosan visszaidézni.

A diszgráfiások oktatása

A diszgráfia még több kihívással teli történet, mint a diszlexia, rengeteg célzott testmozgás szükséges az íráskészségük fejlesztéséhez, de egy jó fejlesztőpedagógus, s a szülők hathatós és következetes jelenléte csodákra képes.

A diszgráfiával való munka során a szülői támogatás nagyon fontos, mert egy érzelmileg nagy fájdalmas folyamatot jelent, amitől természetes módon mindenki menekül. A diszgráfia kezeléséhez aszimmetrikus gyakorlatokat érdemes csinálni, ami szinte megmagyarázhatatlan módon hatalmas mennyiségű érzelmet hoz felszínre.

A legtöbben ezt nem is tudják megfogalmazni (gombóc van a torkukban), csupán annyit tudnak mondani, hogy  kellemetlen nekik az egész hercehurca, és a gyakorlatok elvégzését elszabotálják. S a legtöbb szülő felhagy vele, mert nem éri meg a sok herce-furca, ami vele jár.

Középiskolások pszichológiai fejlesztése —>


Oszd meg azzal az ismerősöddel, akinek ez megoldást jelenthet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

*