A kémia tanítás kihívásai

Az kémia oktatás első lépése talán a legnehezebb. A makroszkopikusan érzékelhető világhoz szokott diákok szemléletét a molekulák parányi világához kell hozzáközelíteni. Nem egyszerű, de megfelelően használva a tananyagot, ez nem elképzelhetetlen. Amikor Platón atom fogalmával kezdődik egy kémia tankönyv, akkor ennek ez a feladata.

A tudománytörténet soha sem öncélú, mindig szerepe van abban, hogy az egész tananyagot megérthessük. Mert az ismeretek  megértésének és megtanulásának az az egyik legjobb útja, ha végigkövetjük azt a folyamatot, ahogy a tudomány adott területe kialakult, s felfedezték annak törvényszerűségeit.

Atommodellek és atomszerkezet

Amikor eljutunk a Daltonhoz, akkor egy olyan megközelítést szoktam megmutatni, ahogyan az esetek 80 %-ban az atomokat könnyedén lehet kezelni. Én itt ezt azért tartom kihangsúlyozni, mert többször azt tapasztaltam a diákjaimnál, hogy elvesznek a részletekben. Rengeteg minden van, amit a kémia tananyag elején az atomról, s ezen belül főleg az atommag kapcsán megtanítunk, s amire a kémia tanulása során zömmel nincs is szükség. A kémia is külön foglalkozik ezen témakörökkel, s ezt érdemes a diákok fejében is tisztába tenni.

Később, az atomok kapcsolódásától kezdve a tananyag már egyszerűbben érthető, de ehhez a korábbi anyagok megértése szükséges. Én azt szoktam csinálni, hogy szó szerint mindent újra elmondok az elektronszerkezetről az elsőrendű kötések és a molekulák kapcsán. Annak fényében mutatom meg a molekulák kapcsolódását, s ettől az egész hirtelen érthetőbbé és megjegyezhetőbbé válik.

Kémia számolások

A másik nagy kihívás a számításos példák megoldási módjának a megtanítása. Amikor erre a részre rátérek, annak olyan hatása van, mintha az általános iskolában nem tanítanának kémiát.

  • Sokaknak furcsán hathat, de diákok egy részének még  az első húsz elem vegyjele sem szokott gond nélkül menni. Sok tanár ezen átlép, mert hogy ezt már tudniuk kell a diákoknak.
    • Pedig ebből dolgozatot kellene íratni már a legelején. az mégis csak vicc, ha valaki a kémia érettségién nem tudja megmondani, mi a kén vegyjele (az egyik közeli ismerősömmel történt ez meg nagyon sok évvel ezelőtt).
    • De ugyan ez igaz a szerves kémia oktatása kapcsán a funkciós csoportokra is. Én magam követtem el azt a hibát, hogy nem jutott eszembe az OH-csoport (hidroxi-csoport) neve az államvizsgámon.
  • Rengeteg gond van az alapvető vegyületek képletének a megjegyzésével. Sokszor az sem tiszta, mi a különbség a vegyjel és a vegyület között.
  • A vegyületek molekulatömegét meghatározni sem mindig sikerül. Sokan a középiskolába bekerülve nem tudják még erre sem használni a periódusos rendszer.
  • Ezek után ez egyenes arányosság megtanítása következik az anyagmennyiség kapcsán. Néha az sem világos a diákjaimnak, hogyha valamiből fele annyit veszek, akkor annak fele annyi a tömege, és fele annyi részecskét (atomot, molekulát, iont, elektront stb.) tartalmaz.
  • A következő kihívás a koncentrációszámítás és a százalékszámítás begyakoroltatása. Ez is szokott érdekes perceket eredményezni, hiszen az általános iskolai módszerek elengedése (például a szamárháromszög alkalmazásának elfelejtése) nem mindig egyszerű.
    • Volt olyan szülő, aki ezen módszerek szellemében rendezte az életét, s nagyon nehézen tudtam vele megértetni, hogy ez miért egyenes út a példák elrontásához.
    • A keveréses kémia feladatokról nem is beszélve, ahol egy egyenlet felírása sokkal egyszerűbb és gyorsabb megoldást eredményez, mint több aránypár egymás utáni alkalmazása. S ráadásul nem is mindig működik.
  • A következő kihívással teli pont a kémia egyenletek rendezése és alkalmazása. Egyszerűen képtelenség a kémiai egyenletek áradatát megjegyezni. Az alapelveket megértve és megtanulva rengeteg egyenletet fel lehet anélkül is írni helyesen, hogy nem tudjuk pontosan a komponensek arányát.
    • A szerves kémiában ez nem igazán járható út, ott bizony magolni kell, de ennek is van egy emberbaráti módszere.
    • Le kell írni az egyenleteket sokszor egy meghatározott módszer szerint. Ha ötször ugyan azt a kémiai egyenletet leírjuk egymás után, abból nem lesz használható kémiatudás. De több egyenletet sorban leírunk, és azt ötször megismételjük, abból már lesz tudás.
Oszd meg azzal az ismerősöddel, akinek ez megoldást jelenthet!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*