A diszgráfia átformálása

A diszgráfia hasonlóan a diszlexiához és a diszkalkuliához egy tanulási nehézség. A lényege az, hogy gyerekként lassabban tanulunk meg írni, s később is az írás sebességünk a többiekétől el fog maradni.

Egy diszgráfiás gyereknek pont ebből adódóan hatalmas kihívás lesz a tollbamondás és a helyesírás, mert a nehézségeivel a környezete illetve az iskolai szituációk folyamatosan szembesíteni fogják, miközben a megfelelő érzelmi és technikai segítséget többnyire nem kapja meg.

A diszgráfia kialakulása

A diszgráfia nem az iskola elkezdésekor indul el, hanem már kisgyerek korban. Többnyire az aszimmetrikus mozgások elmaradása már féléves korban jelezheti a szülőnek, hogy probléma lehet.

Ez a tendencia később folytatódik az óvodában is. A diszgráfiás gyerekek többnyire nem szeretnek színezni és rajzolni, sokuknál ki sem derül ebből adódóan a balkezesség sem. Ezért ebben a korban érdemes már elkezdeni a diszgráfia kompenzálását, tudatosan végzett aszimmetrikus mozdulatokkal, illetve szakavatott fejlesztő pedagógusok segítségével más speciális gyakorlatok végzését.

A diszgráfia következményei

A diszgráfia önmagában nem csak az íráskészségre hat. A felső tagozattól kezdődően nehézkessé válik a jegyzetelés, ami egy hevesebb természetű gyereknél folyamatos konfliktusforrás, illetve állandó frusztráció állapotát eredményezi.

Ennek következménye lehet a tanuláshoz kapcsolódó szorongás, vagy más szociális kihívás, esetleg szeparáció. Az így kialakult érzelmi állapot a tanulmányi előmenetelt és a közösségbe való beilleszkedést nagyban megnehezíti, elindítva a rendszeres betegségek vagy a folytonos fegyelmi kihágások sorozatát.

Én arra vállalkozom, hogy ezen másodlagos következmények mennyiségét és hatását igyekszem tompítani. A diszgráfia nem gyógyítható, hiszen nem is betegség, csak egy olyan állapot, melynek következtében másfajta megközelítéssel kell tanulni.

A diszgráfia következményeinek feloldása nem egy-két hetes munka.
Több hónapos munka odáig eljutni, hogy egy diszgráfiás képes legyen haladni a többi tanulóval.

Középiskolások pszichológiai fejlesztése —>


Oszd meg azzal az ismerősöddel, akinek ez megoldást jelenthet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

*