A fizika tanítás Budapesten

Rengetegen azt gondolják (sajnos sok fizikatanár is), hogy a tankönyvek anyagát végigvéve jól meg lehet tanulni a fizikát. Ez totális tévedés.

A fizika magtanulás csakis alapos magyarázat révén érthető meg igazán, melyet mindig egyedi módon érdemes megfogalmazni, igazodva a diák érdeklődési köréhez és környezetéhez.

A fizika tankönyvek alkalmatlansága

A legtöbb tankönyv szófukar, gyakran érthetetlenek benne a magyarázatok, s a a legtöbb esetben hiányoznak a mindennapokhoz köthető, érzékletes példák.

A 2012-ben megjelent új tankönyvek közül volt olyan, aminek végignéztem a szerzőlistáját, s egyből mondtam, hogy “Kuka!”.

Ismerem személyesen az egyik írót, s pontosan tudtam, hogy az ő magyarázatai annyira elvontak, hogy egy humán érdeklődésű tanuló számára teljesen érthetetlenek. Aki abból a könyvből megérti a fizikát, az jobban teszi, ha elmegy fizikus szakra… Komolyan mondom, nem túlzok.

A 21. században a gyerekek már nem csinálják szolgaian azt, amit a tanár mond. Csak arra figyelnek, s csak azzal foglalkoznak, ami érdemben leköti őket.

Meg is lepődnek a tanítványaim, amikor ezt figyelembe véve fogalmazok meg egyedi feladatokat. Egy orvosira készülőnek biofizikai példákat hozok, egy kertészkedőknek virágcserépről szól a feladat, míg egy társasjátékfüggőnek a szörnye fut egy hatalmasat 🙂

Úgy vagyok a klesszikus feladatokkal, mint zenetanárok a népdalokkal. Szép-szép, a dolgozatban kellenek is, de a diákokat már nem érdekli, hogy más példákra is szükség van.

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők

Fizikai feladatok, mint a megértés kulcsai

A fizika megtanulása csak és kizárólag rengeteg feladat megoldásával érhető el nagy biztonsággal. Egy-két fizika feladat nem elegendő egy alapos tudás megszerzéséhez, csupán némi megértést ad, ami nem egyenlő a tudással.

Sok feladattal elért csoda

Egy kedves tanítványom megbukott a 9. év végén fizikából, s ezért a nyarat fizikapéldák megoldásával töltötte (ennek kapcsán ismertük meg egymást). A sok feladat révén, amit megoldott, a pótvizsgát szó szerint kirázta a kisujjából, s a következő évben úgy volt színötös, hogy szinte semmit nem foglalkozott a fizikával.

Természetesen ehhez az eredményhez az is kellet, hogy alapvetően jó képességei voltak. Most már ott tart, hogy fizika fakultációra jelentkezett, de azt is tudja, hogy az már nem lesz olyan egyszerű, mint a 10. év tananyagából ötös dolgozatokat írogatni.

Fizikai feladatok gyűjteménye

Ennek a “csodának” az egyetlen eszköze a fizika feladatgyűjtemény. Korábban a zöld színű Szakközépiskolai összefoglaló feladatgyűjtemény használtam, mert jól elkülönültek benne a témakörök feladatai.

Sok éve már nem lehet beszerezni, s a kiadója is megszűnt már, hogy áttértem a Moór Ágnes Középiskolai fizikapéldatára.

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők

A fizikatanulás legfőbb akadálya

A fizika tanítás során egy sor kihívásom nem abból fakadt, hogy nem értik meg a tanulók a témakőr összefüggéseit (ezt általában pár perc alatt tudtam orvosolni egy érzékletes példával), hanem az alapos matematikai tudás hiányából.

Nem egyszer volt, hogy elő kellett vennem egy matematika feladatgyűjteményt, hogy a matematikai hiányosságokat (leggyakrabban az egyenletek megoldását) bepótoltassam a diákkal.

Egymásra épülő fizika tananyag

A fizika tananyag egymásra épül. Aki nem tanulja meg alaposan a mozgások leírását, az erőkkel kapcsolatos feladatoknál biztosan nehézségei lesznek. Arról nem is beszélve, hogy az energiás feladatok megoldásához a mozgások leírása elengedhetetlen.

Az egyes mozaikdarabok időleges ismerete nem azonos a rendszerezett tudással. Nem működik az az általános iskolai minta, hogy dolgozattól dolgozatig tanuljuk a tananyagot. Az egyes témakörök lezárása után is szükség van a megtanultakra, nem lehet elfelejteni az addigi tananyagot. Annak idővel meglesz a böjtje.

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők

Az egyetemi fizika meglepetése

Sok olyan szak van a felsőoktatásban, ahol fizikai tanulmányokat használni, alkalmazni kell. Sokan nem tudnak erről, s szembesülnek evvel a biológia, a geológia, a földrajz, a kémia alapszakok tantervében. Az orvosin és az állatorvosin is van fizika, gyakran szóró tantárgyak szerepét is betöltve.

Az egyetemi fizika vizsgán egy alapos középszintű tudásra építve túl lehet jutni, szemben mondjuk a kémiával, de azért alapok nélkül a fizika vizsga is nagy kihívásnak számít az egyetemisták körében.

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.