Változó iskolai teljesítmény

Sok szülő küzd avval, hogy a gyereke teljesítménye nem egyenletes, vagy valami miatt mélyrepülésbe kerül (akár év közben is). Néha több jegy eltérés is van a megszerzett érdemjegyek között, s sokan nem  értik, mi állhat ezek mögött. Megpróbálok pár lehetséges esetet itt felvázolni. Azt viszont érdemes fejben tartani, hogy minden eset picit más. Nem szabad ezen gondolatokat örök érvényűnek tekinteni, mert abból hatalmas félreértések is lehetnek.

Az iskolai sikertelenség időpontja

Az alapvető kérdés, mikor írja a diák a rossz dolgozatot. Ha teljesen összevissza, időnként a nagydolgozatoknál is rosszul teljesít, annak leggyakoribb oka a túlterhelés. Egyszerűen a túl sok munka visszaüt. Ilyenkor több lazításra van szűksége a gyereknek.

Tudom, hogy sokaknak furán hathat, de mindenkinek meg van a maga teljesítőképessége. Néha ez ember elfárad, s ilyenkor bizony lazítani kell. Az erre szánt idő később búsásan megtérül, mert a fennmaradó időben az elért eredmény sokkal jobb, mintha a kikapcsolódás idejét is a munkára áldoztuk volna.

Sokan, főleg idősek, azt mondják, hogy ők sosem voltak gyerekként fáradtak, s mindig segítettek otthon. Csak azt felejtik el, hogy a játékra is meg volt mindig az elegendő idő, s ami talán még fontosabb, az állandó mozgás jellemezte a korábbi korosztályokat. Ez ma már sokkal korlátoltabb, szervezettebb, hiányzik az a fajta spontán örömteli mozgás, ami még az én generációm gyerekkorát is jellemezte, rengeteg fogócskával, bújócskával.

Ez ma már nagyon nagy részben eltűnt. A felgyorsult életvitelünknek, az internet és hasonló 21.századi huncutságoknak köszönhetően. Ha felszállok a tömegközlekedésre, legalább minden második ember az “okos” telefonját bámulja, s sokkal kevesebb ember kezében látni könyvet, rejtvényújságot vagy vicclapot.

A gyerekkor elvesztegetése

A gyerekkor megélésének elmaradása hosszú távon komoly nehézségek forrása. Az ilyen teljesen feleslegesen túlhajszolt gyerekből lesz később “A” típusú személyiség. Az “A” típusú személyiség a képességeiknek sokszorosát is teljesítheti akár, majd negyven éves kor körül kiég, s egy megkeseredett vén ember lesz belőle. Imádják őket az eladással foglalkozó cégek, mivel ők azok, akik akár a jeget is eladják az eszkimóknak.

Gyakran sokat is keresnek fiatalon, de amikor elhal bennük a tűz, minden szempontból hatalmasat zuhan az életük. Én nem tudom, melyik az a szülő, aki felelősen ilyen jövőt tervezne a gyerekének.

Ha általában egy-egy kis dolgozat (írásbeli feleltet) sikerül rosszul, de a nagydolgozatokkal nincsen gond, akkor simán egy fejcsóválással el lehet intézni a dolgot. Ez  nagyon gyakran a nagydolgozat utáni első felmérő. Ha ez rendszeresen előfordul, adni kell a gyereknek pár olyan házimunkát, amit nem szeret (én tipikusan akkor takarítottam, amikor a reál tantárgyakból hármast vittem haza

Hiányzó anyagrész

Amennyiben viszont az látszik, hogy a gyerek egy adott témakörből hozza a rossz eredményeket, avval célirányosan kell foglalkozni. Abban az esetben pár különóra is indokolt lehet. Még akkor is, ha egyébként a jegyét ez nem rontja le érdemben. A gimnáziumi diákoknál rendszeresen azt tapasztalom, hogy az ilyen apró elmaradások szépen összegyűlnek, s utána rengeteg munka ennek bepótolása.

Ugyan ez igaz arra az esetre is, amikor a kis dolgozat rendszerint sikeres, de a nagydolgozat nem igazán fényes. Ennek sok oka lehet. Néha a stressz van mögötte, nem bírja a nagydolgozat okozta extra kihívást. Ők azok, akik a dolgozat után otthon simán megcsinálják a dolgozat példáit hibátlanra, s a javító dolgozat is jobban sikerül, mint az első. Az ilyen eseteket nem lehet a normál órák keretei között megoldani a helyzetet, érdemes lehet kifejezetten tanulási nehézségekkel foglalkozó szakembert is megkeresni.

Akik viszont akkor is szenvednek a példákkal, ha nincs tétje a feladatok megoldásának, azokban az anyag szét szokott esni.  Itt gyakran nincs más megoldás, mint az egész anyagot újra át kell venni, és meg kell keresni azt a pontot, ahol valami félrecsúszott (gyakran a korábbi évek anyagának hiányosságai miatt). Erre utaltam két bekezdéssel hamarabb. Ehhez erősen javasolt gyakorlott magántanár keresni. Erre akkor is érdemes odafigyelni, ha az általánosban a nagydolgozat egy jeggyel rosszabb, mint a kis dolgozatok eredménye.

Komoly tanulási nehézség

Természetesen, akinek a legjobb jegye hármas, annak komoly elmaradásai vannak, ami nem keverendő össze a hullámzó tanulási eredményekkel. Viszont ezt sem szabad elintézni avval, hogy a gyerek csak ennyire képes, sok esetben  a teljesítmény alacsony szintje nem a képességek hiányából adódik. S nem szabad a tanárokra sem rátolni az egészet, mert ők sem mindenhatóak.

Középiskolások pszichológiai fejlesztése —>


Oszd meg azzal az ismerősöddel, akinek ez megoldást jelenthet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

*