Matematika felzárkóztatás

Amikor a tanulmányok során a diákok elérik az iskolaváltás idejét, rendszeresen avval szembesülnek, hogy az addig megszerzett tudásuk nem elegendő, egyes pontjain a matematikában elakadnak, elbizonytalanodnak.

Ennek alapvetően két oka van:

  • Az általános iskolában a dolgozatok után sok anyagrészt a diákok elfelejtenek
  • A tudás megszerzése során csak a megértésig jutnak el, az alapos tudás megszerzésééig nem.

Ez a két ok igazából ugyan annak a helyzetnek a két oldala. S a megoldása is pont ugyan olyan egyszerű. Hiányzik az elegendő feladat elvégzése, a gyakorlat, ami ahhoz kell, hogy a megszerzett tudás elmélyülhessen.

Az egyéni fejlesztés egy természetes folyamat. Van egy egyértelmű iránya, de az aktuális lépések mindig egyediek.

Milyen hiányosságok a leggyakoribbak?

Ezeket szerintem minden tanuló és szülő fejből tudja. De nem árt a rendszerezés, sorrendbe rendezés, hogy egyértelmű legyen, mi mire épül rá.

  • 8. osztályban nagyon sokaknak nem megy a fejszámolás, mert már egy hatodikos is a telefonját bűvöli. A szorzó tábláról nem is beszélve.
  • Sokan küzdenek a műveleti sorrenddel is, amit a facebookon terjedő vicces matekpéldák özöne, illetve az azokra adott ezernyi hibás válasz egyértelműen jelez.
  • Nem megy a feladatok leírása, mert sokaknak csak nyűg (csak a tanár(nő) miatt kell). Holott jól használva egy hatalmas segítség is lehet.
  • A törtekkel való műveletek sokaknak a mumusa. A közös nevezőre hozás még talán rendben is van, de amikor egyszerűsíteni kell, az sokaknak fejtörős
  • Amikor megjelentek az algebrai kifejezések (az ismeretlen betűvel való jelölése), az maga a katasztrófa, mert a mennyiségek érzékelése teljesen kiveszett.
  • Majd jönnek a hatványozás azonosságai, melyeket sokan felcserélik, s melynek használata nagyban épül a fejszámolásra és a szorzótáblára.
  • A 9. osztályban tanult algebrai azonosságok megjegyzése és alkalmazása (mondjuk egy szorzattá alakítás során a szenvedések netovábbja.
  • S a törtes algebrai kifejezésekről nem is beszélek. Akkora káosz szokott lenni, hogy néha belül sírok.
  • A matematikai egyenletek megoldása pont az előbbiekből adódóan nagyon nem megy. Pedig az önálló matematikai gondolkodás hozza el a mindennapi életben is az önállóság, az életrevalóság kialakulását.
  • S ha egy ismeretlennel nem megy az egyenletek megoldása, akkor egyenletrendszerrel még annyira sem megy.
  • Amikor pedig a matematikai egyenletet egy szöveg alapján önállóan kellene felállítani, akkor megáll a tudomány.

Ezek után a 10. osztály kihívásai már borítékolhatóak:

  • gyökös kifejezések,
  • másodfokú megoldóképlet,
  • trigonometria
  • kombinatorika és valószínűségszámítás
  • stb.

Nem is folytatom. Ha a fenti listában szereplő területeket letisztázom valakivel, azzal a matematika kettes-hármas szint hirtelen feljavul négyesre:

unatkozó lány
Ha a tanulás nyűg és kihívásokkal telli, akkor valamit másképpen kell csinálni…

Ezt mondják rólam a korábbi tanítványaim:

“Viktornak köszönhetem, hogy sikeresen leérettségiztem és, hogy nem csak megértettem a matekot, de kedvemre is vált a feladatok megoldása.

A tudása irigylésre méltó, nem tudtam olyat kérdezni, amit ne tudott volna rögtön fejben kiszámolni.

Segítőkész, egyszerűen és érthetően magyaráz. Amit az iskolában nem értettem, a vele eltöltött másfél-két órában azonnal egyértelművé vált.

A matek nem nyűg volt többé számomra, hanem szinte szórakozás. Bárcsak minden matek tanár ilyen lenne!

Köszönöm!”

K. Felícia

“Hamar megtaláltuk a “közös hangot”, nem vagy egy tipikus tanár.

Érdekesen tartasz órát, és nem hajszoltál túl sosem.

Mindig meglett a kellő eredmény akár gimiben, akár fősulin.

Jobb matek tanárom nem nagyon volt.”

B. Sándor

Hogyan épülnek fel az óráim?

  • Az egyéni órákat Budapest központjában, a Deák térnél tarom egy kávézóban. A hátsó sarok nyugalma, elszeparáltsága megfelelő keretet ad a másfél órás, intenzív tanórákhoz.
  • Előre megszoktam beszélni a részleteket, ha bármi gond s baj van, azonnal jelzek a szülőnek. Nem vagyok híve a nehézségek, a munkát nehezítő körülmények tologatásának, elfedésének. Abból csak a baj van.
  • Órarenddel dolgozom, ami azt jelenti, hogy az előre fixált időpontban megtartom az órákat. Órákat mozgatni, forgószínpad szerű, vagy állandóan változó időpontú óráknak nem sok teret engedek. Ez vég engem is, és a tanítványaimat is.
  • Lassan 20 éve ezt csinálom, s több száz tanítványom közül egy kezemen meg tudom számolni, kinek nem ment idővel a matematika.
  • A haladás sebessége mindenkinél automatikusan kialakul, mert az elvégezett feladatok automatikusan meghatározzák az elvégzendő házi feladat mennyiségét is.
  • Minden órát a házi feladatok ellenőrzésével, és a hibás feladatok kijavításával szoktam kezdeni. Nem hagyok feladatot a levegőben., mert abból csak a baj van
  • A munkához a mozaikos feladatgyűjteményeket használom, s a házi feladatokat is abból adom. Pontosan ugyan olyan típusú és nehézségűeket, mint amit az órán is gyakoroltatok.
  • Azon órákat, melyeket nem mondanak le előtte való nap, azt a további órák előtt kifizettetem. Ebben nem tudok megértő lenni (túl sok volt a nem kellemes tapasztalatom).

Hogyan lehet jelentkezni a matematika felzárkóztatásra?

A matematika felzárkóztatásra kizárólag telefonon lehet jelentkezni. Elkerülendő az időpont egyeztetés keveredéseit.

Telefonszám:

20/249-7326