Operációkutatás korrepetálás

Az operációkutatás a matematika azon része, mely a különböző döntési szituációkban a modellek felállításával és azok értékelésével foglalkozik. Ezek megoldása – főleg az összetettebb esetekben – alapos matematikai tudást igényel. Annak elsajátítása nem feltétlen szükséges mindenkinek, aki evvel az anyagrésszel találkozik, de sok esetben segíthet a feladatok megértésében.

Az operációkutatás lineáris algebrai alapjai

A szükséges matematikai eszköztárat a vektoralgebra illetve mátrixaritmetika név alatt szokták tanítani. Az alaposság az alapműveletek elvégzéséhez kell. Rendezett NxM darab szám (kifejezés) esetén kell elvégezni összeadást, kivonást, szorzást, osztást. A tanítás során kiderül, hogy a feladatok nem igazán nehezek, alapos odafigyelésen kívül csak némi fejszámolást igényelnek.

Bázistranszformáció a négy alapművelet célirányos használata, amivel a rendezett számok sorai illetve oszlopai között keresünk összefüggéseket. Ezek ismeretében néhány mindennapi élet során előforduló feladatot is meg szoktam mutatni.

Tanórák a 30/702-9108-os számon egyeztethetők

Operációkutatás fő témakörei

Ezek ismeretében a különböző feladatok már valamilyen speciális megoldásai ezen témakőrnek, többféle átalakítási és egyszerűsítési metódust felhasználva. Korrepetálások során azt tapasztaltam, hogy minden egyes témakőr két óra (120 perc) alatt megtanulható.

  1. A különböző termelési folyamatok időbeni elrendezésének maghatározása többnyire nem nehéz. Ennek egyik zseniális alkalmazására példa a Nagy házátalakítás c. sorozatban látható, ahol egy-két hét alatt a semmiből felépítenek egy vadonatúj házat (megfelelő előkészítés után).
    A tevékenységeket irányított gráffal szemléltetik, s ezt egy mátrixba átalakítva kiszámolható az egyes tevékenységek célszerű elkezdésének időpontja, elkerülendő a csúszásokat (ezt a folyamatot nevezik kritikus úthossz keresésnek, s itt jön be a tartalék idő és szabad úthossz fogalma, mely a különböző szervezési feladatok rugalmasságát biztosítja).
  2. Az oktatás során sokkal több gondot okoz az egyenlőtlenség-rendszerek megoldása. A lineáris programozás elsajátítása részben az egyenesek felrajzolást igényli (grafikus megoldáshoz), másrészt a bázistranszformáció alapos ismeretét (a szimplex módszerhez). Van pár megkötés, de a feladat típust értve azok szinte evidensek is.
  3. A harmadik alkalmazási terület a szállítási feladat. Ennek a témakőrnek a legnagyobb kihívása, hogy sok számolást igényel, s csak a negyedik-ötödik feladat után tisztázódik le, hogy pontosan mit is kell csinálni, milyen sorrendben. Ilyenkor tanítás címén a feldatot szájba szoktam rágni, amit egyébként nagyon utálok, de ezeknél a feladatoknál nincs jobb módszer.

Konkrét kérdésekre szívesen válaszolok az elérhetőségimen:

viktor.matits@gmail.com címen, illetve a 20/249-7326-os számon!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.