Ki vagyok, s hogyan dolgozom?

16 éves korom óta segítettem a környezetemben lévőknek reál tantárgyakból felkészülni a dolgozatokra, melyet az egyetem alatt is folytattam (akkor már pénzért).

Amikor 2001-ben kikerültem az egyetemről, a vegyész szakot elvégezve, néhány próbálkozás után újra a középsikolai tankönyvek mellett találtam magam. Mert nem tudtam olyan területen elhelyezkedni a szakmámban, ahol szerettem volna, a diszlexiám és a diszgráfiám miatt nem kaptam meg a diplomám közvetlen az egyetem elvégzése után.

Egyszerűen szerettem azt, amit csináltam, s az eredmények is folyamatosan jöttek. Aminek a hátterében az a fajta megértésem állt, hogy nem a feladatok megoldási lépéseire fókuszáltam, hanem az elvégzett lépések miértjére.

Középiskolás lét kihívásai

Akinek csak a tananyaggal volt igazából baja, mert lemaradt vagy korábbról hozott hiányosságai voltak, azoknak mindig nagyon gyorsan tudtam segíteni. De ez nem volt mindig így.

A középiskolás diákok pszichológiai fejlesztése felé annak révén terelődött a figyelmem, hogy nem mindenkinek tudtam segíteni egyszerű magántanárként. Ugyan sok szülő csodát vár egy magántanártól, de ez nem feltétlen lehetséges. Főleg nem akkor, ha a gyerek valahol elakadt a tanulás folyamatában.

A tanuló nehézségek első pontja a nem elegendő motíváció. 13-14 éves korig a szülő még tud hatni a gyerekre (ráparancsol), ami nem túl jó, de rövid távon akár hatásos is lehet. De egy gimnazistával ezt már nem lehet megtenni. Nem azért, mert kamasz, hanem azért, mert akkorra már önnálóan gondolkodó lény. Akinek igen is joga van azt választani, ami neki megfelelő.

Tudom, ez sok szülő számára rémisztő lehet így elsőre, de többnyire a gyerekek sem hülyék. Csak tele vannak görccsel és rossz tapasztalatokkal, s ezek újboli megtapasztalásától minden gyerek (egészséges módon) menekül. A legtöbbünk nem akarja magát szánt szndékkal a szenvedést választani. Inkább az elkerülésre és a megúszásra játszanak.

Sok szülő ilyenkor elkezdi a tanulást erőltetni, mely egy ilyen helyzetben olaj a tűzre. De ha képesek vagyunk magunkban tudatosítani, hogy a gyereknek nem a tanulás a fő baja, akkor meg lehet értetni a gyerekkel, hogy lehet másmilyen is a tanulás, nem kell feltétlen egy folyamatos trauma sorozatnak lennie.

Ha ezt idejében nem sikerül felismerni vagy belátni, akkor a tanulás kapcsán megjelenik az érzelmi elakadás. Pontosabban előtérbe kerül. S ilyenkor nincs más hátra, mint ennek az érzelmi állapotnak a megfelelő ellenszereit alkalmazni kell.

Időpont a 20/249-7326-os számon egyeztethető!

A munkám fókusza

Amikor megértettem, hogy a tudásom nem elegendő, elkezdtem mindenféle módszert megismerni. Pár év alatt ráleltem arra , ahogyan a mai napig dolgozom. Az egyszerű megközelítésekre és a helyzetek tárgyilagos megközelítésére építek, s igyekszem minden helyzet egyedi, speciális összetevőit is figyelembe venni.

Nem titok, sosem rejtettem véka alá, hogy ennek alapja a rendszeres éberség gyakorlásomon alapszik, melyet nem lehet megtanulni egy pár hetes vagy hónapos tanfolyamon vagy képzésen. Az ugyanis egy folyamat.

De az alapjai bárki megértheti és alkalmazhatja, hogy jobbá váljon az élete. S ennek az alapjait bele szoktam csempészni a mindennapi munkámba.

Hogyan dolgozom?

Két dolgot csinálok párhuzamosan. Egyszerre végzem el egy középiskolai magántanár és egy tinédzserekre szakosodott pszichológus munkáját. Aminek következtében a tanyag elsajátításának és bepótlásának ideje összességében lerövidül. 

A legtöbb esetben ülök egy kávézóban Dél-Budán, mesélek, beszélgetek. Közben a velem szemben ülő diák “ezernyi” feladatot megold, “tanul”, s ő is jól érzi magát. Ami a mai görcsölős és nehézségekkel terhelt oktatási tapasztalatok után nem egy utolsó élmény szülőnek és gyereknek egyaránt.

Alapelvem, hogy nekem csak akkor kell megszólalnom, amikor szükség van rám (főleg az elején). Később már sokkal kevesebbet beszélek, egyszerűen csak megteremtem annak a nyugodt lékkörét, hogy a diák képes legyen elengedni a tanulással kapcsolatos görcseit, félelmeit és elakadásait.

Persze ehhez szükséges az a fajta tudás és tapasztalat is, hogyan érdemes a matekot, a fizikát és a kémiát úgy megmutatni egy tizenévesnek, hogy megértse. Élvezetesen, érdekesen és nem utolsó sorban érthetően.

Minden kérdésre szívesen válaszolok a 20/249-7326-os számon!
Oszd meg azzal az ismerősöddel, akinek ez megoldást jelenthet!