Stresszoldás és tudatosság

A stresszoldás nem egyenlő a kineziológiai módszerek használatával. Izomtesztek nélkül is lehet a nehéz helyzetek kapcsán kialakult stresszel dolgozni.

A klasszikus kineziológia eszköztára egyszerű nehézségek feloldására teljesen jól használható, de az összetett helyzeteknél a végeláthatatlan oldások sora helyet más megközelítés szoktam alkalmazni.

A nehézségeink következményei

A legtöbb esetben a gondok okát szoktuk keresni, s azt megváltoztatni. Amikor viszont túl sok minden rakódott az alapvető problémára, érdemes legalább a következmények egy részét szemrevételezni, hogy tisztábban lássuk a helyzetünket.

Amíg nem ismerjük a belső állapotunkat, addig az okokat sem tudjuk meglelni és feloldani. Ennek oka, hogy amikor azzal szembesülünk, hogy nem tudunk teljesíteni például az iskolában, akkor extra kihívásokkal is szembetalálhatjuk magunkat.

  • Elúszunk a feladatok elvégzésével,
  • Furcsa reakciókkal találjuk magunkat szembe,
  • Többen a környezetünkből megbélyegezhetnek minket, s
  • Az igyekezetünk meddővé válhat, bárhogy is próbálkozunk.

Amikor a következményeket is számításba vesszük, s megnézzük azt, milyen viselkedési reakciók társultak az adott kihívásokhoz, akkor az egész helyzet átalakul. Megláthatjuk az okok azon felét, ami miatt nem tudunk egy nehéz helyzetből kikecmeregni.

Együttműködő megközelítés

Minden tanulási nehézség mögött általában valamilyen képesség hiánya vagy csökkent funkcionalitása húzódik meg. Ahhoz, hogy ezzel érdemben dolgozhassunk (fejlesszük illetve megtanítsuk a diákot más módon tanulni), először mindentől meg kell szabadítani, ami a nehézség kapcsán ezen képességhiányra rárakódott.

Ez pontosan ugyanolyan lépésről lépésre történő meló, mint amikor a föld alól egy romot kiásnak. Nem lehet a változást erőltetni, mert annak következtében a korábbi negatív tapasztalatok emlékei aktivizálódnak.

Ezért én minden egyes alkalommal csak egy apró részlépésre kérem meg a hozzám fordulókat, és sosem várom el azt, hogy egyszerre oldjon meg egy problémát bárki is. A fentiekből egyértelműen következik, hogy az esztelenség lenne részemről.

A viselkedésünk megfigyelése

A viselkedési barométer sok mindent elmond a nehézségeink kapcsán megjelenő reakcióinkról. De pár ponton módosításra szorult a majd 20 éve lefordított táblázat.

Sosem próbálom meg kitalálni, hogy szerintem mit kellene valakinek csinálni, hanem arra próbálok meg rájönni, hogy mi akadályozza meg alapvetően a hőn áhított eredményt.

Sokszor tapasztalom azt, hogy faék egyszerű megközelítéssel rendezik le a szülők azt a kérdést, hogy miért nem megy a gyereknek a tanulás. Használják ugyanazokat a sematikus elnevezések (pl. diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia stb.) amivel a pszichológusok és a nevelési tanácsadóban dolgozók is dobálóznak, miközben a lényeg teljesen rejtve marad.

Én a kineziológia viselkedési rendszerét használom – pontosabban annak egy újrafordított és átstrukturált táblázatát – annak tudatosítására, hogy mi zajlik le egy nehézséggel küzdő életében. Tisztában vagyok vele, hogy ez is csak egy sablon, mely valamiképpen kezelhetővé teszi a helyzetet, de ezen belül mindenki sok-sok egyedi történettel küzdhet.

8 alapvető nehézség

Készítettem 8 rövid videót, amelyben a tipikus kihívásokat bemutatom. Ezen alaptípusokat szoktam figyelni, többnyire ezekkel dolgozom, de ha szükséges, akkor sok minden más megközelítést is ismerek.

  1. Amikor a  szabadságunk korlátai megjelennek tudat alatt, az alapvetően  akadályozza a megfelelő döntések meghatározását.
  2. Amikor az értékesség érzete hiányzik vagy sérül az életünkben, akkor a választásaink olyan helyzeteket eredményeznek, melyekkel alapvetően megkeseíthetjük az életünket.
  3. Az önértékelésünk rendbetétele lehetővé teszi, hogy az életünk kihívásaihoz képesek legyünk alkalmazkodni.
  4. A konfliktusaink működését megértve képesek vagyunk feloldani azon helyzeteket, amik révén kialakulnak a konfliktusaink.
  5. A kapcsolatódásaink átalakítása révén képesek leszünk arra, hogy megközelítsenek az emberek, s ne legyen tele az életünk feszültségekkel és akadályokkal terhelt.
  6. A felelősségvállalás akadályait feloldva képesek leszünk együttműködni másokkal, s mások számára vonzó és tervezhető módon tudunk reagálni.
  7. Az eredményességünk gátja többnyire a nyitottságunk hiányából adódik. Amikor túl tudunk lépni a sértődésen és a problémák elkerülésén, akkor az eredmények nagyon hamar meg fognak jelenni.
  8. Az optimizmus újraértelmezése révén képesek leszünk érdemben átalakítani a jövőképünket. Ami nem lehetséges a másik hét terület átformálása nélkül.

A nehézségek átformálódása

Az eredményeim legfőbb oka az, hogy nem akarok elérni eredményeket. Ez a paradox megközelítés azt eredményezi, hogy a hozzám forduló tanulókról lekerül a stressz. Képes vagyok akár évek óta húzódó nehézségeket 3-5 hónap alatt érdemben átformálni.

A munkámnak a legfőbb alapja a saját tapasztalatom, mindaz, amin magam is átmentem.

A munkám során a heti rendszerességű kapcsolattartás azt eredményezi, hogy környezetünkben élőknél meglevő automatizmusokat is megtanítom kezelni. Ez zömmel nem arról szól, hogy miként tekintsünk a problémákra, hanem arról, hogy mit kezdjünk a környezetük automatikus reakcióival.

A folyamatos kapcsolattartásra pont azért van szükség, mert néhány alkalom után belül ugyan elindul a változás, mely a nehézségek feloldásához vezet idővel, de ennek külső jelei nem mindig jelennek meg azonnal, vagy legalább is nem igazán feltűnőek.

S valljuk be őszintén, sokan nem igazán foglalkoznak az apró változásokkal, melynek tudatosítása és elismerése sokat segíthet egy változásban lévő ember számára.

Keressen bizalommal a 20/249-7326-os számon.
Igyekszem minden hozzám fordulónak segíteni!!!