Online matematika tanítás középiskolásoknak

A matematika tanulás zömmel pár apró dolgon akad el. Amikor az iskolai házi feladatokat elkezdték központilag, szakmai hozzáértés és tapasztalat nélkül lecsökkenteni, akkor megfosztották a diákokat a biztost tudás megszerzésének mintájától, a rendszeres és nagy mennyiségű feladatok elvégzésének szokásától.

Ennek hatására a tananyag elsajátítása csorbult, a tudás ingataggá vált, s ennek következtében a matematikai eredmények egyre romolhatnak. A másik igazán kritikus pont a középiskolai kihívásoknak való megfelelés, amire az általános iskolában egyszerűen nem készítenek fel.

A matematika tanórák

Sokan küzdenek a hiányos matematika tudás következményeivel.

  • Sokaknak nem megy a törtekkel való számolás,
  • bizonytalanok egy egyenletrendezésnél,
  • nem emlékeznek már a matematikai összefüggésekre, s
  • gyakran a szöveges feladatok megoldásánál is elakadnak.

Mert nem tudják a szövegben szereplő információt egyenletté vagy egyenletrendszerré alakítani.

Ezen helyzetekben a megoldás nagyon egyszerű. Szisztematikusan végig kell menni az anyag azon részein, ahol hiányosságok vannak, s bepótolni mindazt, ami elmaradt, amiben a tudás hiányos vagy bizonytalan. Sok-sok feladattal.

Készítettem ennek a munkának a rendszerezéséhez egy részletes matematika témakörlistát is, ami segít abban, hogy minden terület összes részterülete előkerüljön.

Ehhez a munkához sok idő, s nem kevés feladatmegoldás szükséges, ezért az óráim feladat központúak, s 90 perc alatt 15-20 matematika feladat az óráimon teljesen megszokott. Tudom, ez az időtartam néhány embernek soknak tűnik, de 20 év alatt azt tapasztaltam, hogy ennyi idő minimum kell ahhoz, hogy el lehessen mélyülni egy témakőrben alaposabban.

A sok feladat megoldásának elengedhetetlen segédeszköze egy jól felépített, a feladatokat nehezedő sorrendben tartalmazó feladatgyűjtemény. Enélkül a matematika korrepetálás olyan lenne, mint amikor egy zenész egy teljesen ismeretlen dallamot kotta nélkül szeretne megtanulni.

Az online oktatás technikai feltételei

A feladatok megoldása során alapelvem, hogy szeretem látni azt, amit csinál a diák. Ezért csak olyan esetben vállalom el az órák megtartását, ha megoldható az, hogy lássam a füzetet, amibe a diák ír.

Ennek legegyszerűbb megvalósítása egy állványra (például állólámpára) rögzített mobiltelefon, vagy egy kis webkamera, mely a füzetre van ráirányítva.

Illetve az elküldött feladatsorok követéséhez egy számítógép/laptop. Általában skype-on vagy facebook livechatet használok, s ha nincsen feladatgyűjteménye a diáknak, akkor én szoktam az előre elkészített feladatsoraimat elküldeni.

Tudj meg rólam és a módszeremről többet …

A sok matematika feladat megoldásának a haszna

Sokan abban az álomban ringatják magukat, hogy a tankönyvi feladatok megoldása elegendő a tudáshoz, mert összekeverik a megértést a biztos tudással (főleg a jó képességű tanulók).

Ha létezik olyan hiba, amit nem szabad a matematika felkészítés közben elkövetni, akkor az biztosan az, hogy engedünk a lustaság tendenciájának. A logikus gondolkodás képességét a matematikai feladok megoldása adja meg, de a megfelelő mennyiségű feladat elvégzése időbe telik.

A másik nagy nehézségforrás, hogy a legtöbb iskolai munka a tökéletességre való nevelésről szól. A legtöbb diák nem tanult meg hibázni, a hibáit felismerni és abból (is) tanulni. Helyette sokan elsőre jól akarnak mindent csinálni, mely fából vaskarika.

Sokan azt az tudásszintet akarják egyből elérni, amit a tanárnál látnak, amit nem egy tanár el is vár, mely egy pedagógiai képtelenség. Ugyanis ez a fajta szemlélet totálisan figyelmen kívül hagyja azt, hogy tanárok tudása, feladatmegoldó képesség sok, néha nagyon sok év folyamatos gyakorláson alapul.

Számológép: a matek tanítás réme

Aki az általános iskolákban engedélyezte a számológép használatát, az nagyon kibabrált a diákokkal. Sok egy hetedikes-nyolcadikos diák már nem gondolkodik, csak üti a számológépet, mint egy hülye. Elnézést a szóhasználatért, de tényleg ez az igazság, tisztelet a kivételnek.

A legtöbben mindent beütnek a gépbe, a feladatok megoldása során csak arra figyelnek, mit mivel kell megszorozni vagy elosztani, s hogy az eredmény jó legyen. De a miértekre már nem figyelnek.

Ennek a feloldását a néhai kémiatanáromtól tanultam el. A feladatokat a matematika óra közben hamarabb megoldom fejben, mint ahogy a diákok azt bepötyögnék a számológépükbe.

Mondanom sem kell, a diákjaim viharos sebességgel le is szoknak a felesleges géphasználatról. Főleg olyan helyzetek kapcsán, amikor megszokásból osztanak vagy szoroznak tízzel (vagy akár eggyel is!!!).

Ilyen helyzetekben nem igazán szoktam a véleményem véka alá rejteni, a hangomból többnyire kiviláglik az, amit a helyzettel kapcsolatban gondolok…

Időpontok a 20/249-7326-os számon egyeztethetők!

Emelt szintű matematika érettségi

Az elmúlt néhány év változásai nagy mértékben felértékelték az emelt szintű matematika érettségit. Anélkül az államilag finanszírozott helyekre bejutni egyre inkább lehetetlen. S ez a 2020-as évben még egy csavarral nehezedett, s nem tudjuk mit hoz a jövő.

A matek felkészítés során ezért én sok olyasmit is meg szoktam tanítani, amit az iskolában már nem követelnek meg olyan alapossággal, mint régen. Itt elsősorban a bizonyításos feladatokra gondolok, amelyek oktatása a legtöbb középiskolában teljesen kimarad a tananyagból.

A másik nagy feladat azon témakörök átvétele, mely a közép szintű órákon nem kerülnek elő. Ez főleg a matematika analízis alapjait jelentik, mely sok középszintű feladat megoldását is le tudja egyszerűsíteni.

Minden kérdésre szívesen válaszolok a 20/249-7326-os számon!
Oszd meg azzal az ismerősöddel, akinek ez megoldást jelenthet!