A diszlexia és a diszgráfia mellett egyre több diákot a diszkalkulia miatt mentenek fel több tantárgy egy része alól. A tapasztalatom azt, hogy a legtöbb esetben a diszkalkulia kapcsán nem képességhiányról van szó, hanem tudáshiányról, amit érdemes korrigálni.
Amit a diszfunkció félreértése kapcsán megfogalmaztam a diszlexiások és a diszgráfiások kapcsán, az egy az egyben ide is bemásolhatnám. 🙂
A diszkalkulia kialakulása (oka)
A diszkalkulia semmi más, mint egy tanulási kihívás, hasonló a diszlexiához és a diszgráfiához. Mind a három kezelhető, megfelelő pluszmunkával képesek lehetünk a kialakult diszfunkció ellenére is megtanulni az előírt tananyagot.
Van egy tanulási sor, ahogyan a számolást érdemes fejleszteni, s ha ezek közül bármelyikkel probléma van, akkor az összes többivel is nehézségeink lesznek. Ha viszont ezeket feloldjuk, akkor lépésről-lépésre utolérhetjük tudásban a többieket.
Ez a lényeg, ezzel kell dolgozni. Minden más csak mellébeszélés lenne.
Általános iskolai feladatok
- Számok tudatosítása 1-től 5-ig.
- Számok összeadása 1-től 5-ig.
- Számok tudatosítása 1-től 10-ig.
- Számok összeadása 1-től 10-ig.
- Számok kivonása 1-től 10-ig.
- Számok tudatosítása 100-ig.
- Kétjegyű számok összeadása.
- Kétjegyű számok kivonása.
- Szorzótábla.
- Negatív számok bevezetése.
- Összeadás és kivonás értelmezése az egész számok halmazán.
- Szorzás és osztás érzelmezése az egész számok halmazán.
- Egyszerű nyitott mondatok (egyenletek).
- Egyszerű egyenlőtlenségek.
- A tört definíciója, egynél kisebb törtek szemléltetése
- Azonos alapú törtek összeadása.
- Törtek szorzása számmal.
- Törtek bővítése.
- Törtek közös nevezőre hozása.
- Különböző nevezőjű törtek összeadása és kivonása.
- Törtek szorzása törttel.
- Törtek osztása törttel (reciprokkal való szorzás).
- Számok négyzetének értelmezése.
- Hatványozás jelentése.
- Hatványozás azonosságai.
- Számok négyzetgyöke.
Középiskolai feladatok
- Algebrai kifejezések bevezetése.
- Algebrai kifejezések összevonása.
- Algebrai kifejezések szorzása számmal.
- Algebrai kifejezések összeszorzása.
- Algebrai azonosságok.
- Algebrai törtek.
- Törtes egyenletek.
- Kétismeretlenes egyenletrendszerek.
- Másodfokú egyenlet és megoldóképlete.
- Viéte formula használat.
- Másodfokú egyenletrendszerek.
- Negatív kitevőjű hatványok értelmezése.
- N-ik gyök fogalma, a gyökvonás azonosságai.
- Törtkitevőjű hatványok.
- Exponenciális egyenletek.
- A logaritmus fogalma és azonosságai.
- Logaritmikus egyenletek.
Aki ezen a sorozaton végig megy, annak semmi gondja nem lesz a matematikával. A gond többnyire abból adódik, hogy valahol a 10. pont környékén (szorzótábla, negatív számok) kialakul a nehézség, s a 20. pont környékén lévő feladatokkal (törtek összeadása) szeretnénk a megoldást kezdeni.
Tehát nem a problémát akarjuk megoldani, hanem a következményt akarjuk eltüntetni.
Aminek semmi értelme. Felejtsük el!
Amikor a szülő már feladta
Találkoztam már ténylegesen meglevő diszkalkuliával küzdővel is, de számtalanszor hallottam szülőktől, hogy :
“már én is gyenge voltam számtanból”.
Ekkor pontosan tudom, hogy a gyerek részben azért küzd (gyakran reménytelenül), mert a szülő eldöntötte, hogy ez nem fog menni, mert feladta, mert már neki sem ment.
Az ilyen gyerekek nem valódi diszkalkuliások, akiknél tényleges agyi háttere van a nehézségeknek, hanem olyanok, akik valahol elakadtak, s segítség nélkül nem képesek túllépni a helyzeten.
A diszkalkuriás matematikaprofesszor
Egyszer hallottam egy történetet egy matematika professzorról, aki történetesen diszkalkuliás volt. Azért csinálta meg az egyetemen a matematika szakot, hogy kihívások elé állítsa saját magát. Az egyetem után olyan területet választott (játékelmélettel foglalkozott), amihez minimális mértékben kell a mennyiségeket érzékelni.
A diszkalkulia esetén a legtöbb esetben semmi más dolog nincs, mint elővenni az embernek a kezét vagy néhány egyforma gyümölcsöt, és kis számokkal kezdve, az egész számtant az elejétől újratanítani. A gyümölcsök használata azért jó, mert amikor az alapok végre összeállnak, akkor a törtekkel való számolás alapjait is meg lehet velük tanítani.
Középiskolások pszichológiai fejlesztése —>
Oszd meg azzal az ismerősöddel, akinek ez megoldást jelenthet!