Kémia tanítás

A természettudományok egymásra épülnek. Azok a tényezők, melyek a matematika és a fizika oktatás nehézségeire igazak, az a kémia korrepetálás során is előkerülnek, ugyan kicsit más formában.

A kémia tananyag sokrétű

Rengeteg jelenséget kell a kémia tanulás során is megérteni és megtanulni. Az atomok szerkezete még megtanulható önmagában, de a molekulák szerkezete már témakörök  területen is megismerni, összefüggéseit átlátni, és ezeket feladatokban felismerni, alkalmazni.

Kémia az alapoktól

Kémiatanulást nem érdemes az általános iskolában megszerzett tudásra építeni. Az a mennyiségű és minőségű kémia, amit az általános iskolában tanítanak, az a középiskolai oktatás szempontjából szinte teljesen használhatatlan.

Simán azzal szoktam kezdeni, hogy a legfontosabb 30 elem nevét és vegyjelét a második alkalomra feladom házinak. Meg a tudománytörténeti részt, hogy el tudjuk helyezni az egész kémiát a világban.

A kémia tudás egy rendszer

Az oktatás során három alapvető dologra szoktam odafigyelni:

  1. Mindennek alapja a jelenségek megértése, ezért mindig a meglevő tudásra építek reá, s nem önálló tudáselemeket tanítok. A magolás a halálom, annak sosem adok teret. Addig nyaggatom a tanítványaim, míg nem értik meg az alapokat rendesen.
    A saját és tanítványaim kárán tanultam meg, ha nem ezt teszem, abból előbb-utóbb mindig szenvedés lesz.
  2. Következetes kikérdezem a kémiaanyagot. Az oldalon van fenn pár kémia tananyagom, amit használok. Azokat, egy alapos magyarázat után ki szoktam kérdezni. Ez garantálja azt, hogy megértsék a diákjaim mindazt, ami a tudáshoz elengedhetetlen.
  3. A számolási példák a tananyaghoz igazodóan szoktam átvenni, szinte minden órán megoldva pár feladatot.
    Nálam pár izotópos feladat ugyan úgy része az atomszerkezet megtanulásának, mint a gázállapotokhoz kapcsolódó mólszámolás a halmazállapotok megismerésének.
    Nem lehet mindent egyszerre megtanulni a kémiai reakcióknál, ahol ezek összeérnek. A százalékszámítás egyébként is mumus a kémiában, mert amit a hatodikban százalékszámítás kapcsán megtanítanak, az sok minden, csak nem használható tudás.

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők!

Kémia tanóráim leggyakoribb feladatai

  1. Az általános és középiskolai kémia oktatás eltérése sokakat állít megoldandó kihívás elé. Egyszerűen annyira más a két iskolatípus oktatási módja, hogy az az érzése sok diáknak, mintha narancsot próbálnának enni, és kiderül időközben, hogy citrom.
  2. A kémia számolások kapcsán sokan elakadnak. Ennek egyik legfőbb oka a százalékszámítás, de közel sem egyetlen. Az aránypár, a matematikai és fizikai hiányosságok gyakran azt eredményezik, hogy egy nagyon egyszerű kémiai feladatba is fatális hibák kerülnek, s nem is érzékelik ezt.
  3. A szerves kémia nagyon sokak mumusa, mert amikor az anyag érthetetlenné válik, egyszerűen nem látják a kiutat. Egy-egy részt bemagolva nem lehet belőle megszerezni a kettest, főleg ha alapvetően nem lelkesedik valaki a kémiáért.
    Volt egy kislány, aki a cukrok kapcsán akarta az elmúlt három egyesét kijavítani (totálisan zöld volt az oxigéntartalmú szerves vegyületekből).
    Próbáltam neki ezt-azt elmagyarázni, de nem jutottunk sokra. Akkor adtam fel, amikor értetlenül nézett rám addíció szó hallatán (a szacharidok gyűrűzáródása kapcsán került elő a fogalom).
    Irdatlan csúnyán nézett rám, amikor megadtam a választ arra a kérdésére, honnan volna érdemes az anyagot újra megtanulnia. A 150. oldalnál jártak a tankönyvben, s én fellapoztam durván a 40.-et a telítetlen vegyületeknél. Mondanom sem kell, többet nem láttam.
  4. Az érettségire felkészülni is komoly munka. Gyakran egy évem se nagyon van a felkészítésre, mert a legtöbben az utolsó évben kezdenek el kapkodni. Volt, aki két hónap alatt készült fel az emelt szintű érettségire (igaz, ő ismételt, nem a nulláról kezdte a tananyagot)
    Az érettségire felkészüléskor elő szoktam venni az Ötösöm lesz kémiából című klasszikus kémia példatárat, valamint a kilencedikes és tizedikes Mozaikos kémia tankönyvet (az elmélethez). Arra érdemes odafigyelni, hogy a Mozaik kiadó átdolgozta ezeket a könyveket: korábban a szervetlen kémia nem volt bennük, ami évekig nehézségek forrása volt.
    A másik fontos tapasztalatom, hogy a Villányi tanár úr  érettségire felkészítő könyvei nem igazán diákbarátak, mint ahogy a Mozaikos Kémia 11-12 sem. Túl “sűrűek”, nagyon sok olyan összetevő hiányzik a magyarázó szövegekből, melyek a megértést és a megtanulást nagyban elősegítenék.
  5. A biológusként sokan akadnak el a kémia elsajátításában. Már az első héten kiderül számukra, hogy a kémiatudás nélkül nem fognak megélni, mert a kritériumdolgozatuk egyes lesz.
    A következő döbbenet akkor éri a biológus hallgatókat, amikor biokémián kívül a tanmenetben analitikai kémiával, szerves kémiával, valamint természetes szénvegyületekkel találkoznak.

Ha valaki vegyipari iskolába (például a Petrikbe) jár, annak is tudok segíteni, mert a szaktantárgyakhoz is rendelkezem elegendő feladattal (vegyészként tanultam én is az egyetemen).

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők!

Biológiára és orvosira felvételizőknek!

Aki orvosira vagy biológiára készül, azzal az első dolog, amit tisztázni szoktam, hogy nem szabad alapos kémia tudás nélkül bekerülni az egyetemre. Nem egy emberrel izzadtam vért, hogy bent tudjon maradni az egyetemen, mert nem voltak meg a kémiából a megfelelő alapjai.

Egy hármas középszintű tudás az egyetemi anyag megtanulásához nem elég. Főleg azért nem, mert az emelt szintű kémia anyag témaköreit is venni szokták, azt kibővítve.

Ami még ezeknél is fontosabb, hogy a szükséges kémia tudás megszerzéséről a tanulmányok legelején kell számot adni, amikor egyébként is hatalmas mennyiségű tanulnivalót kell elsajátítani (anatómiát illetve növényrendszertant). Mindezt az egyetemi tanulás mikéntjének elsajátításával párhuzamosan.

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.