Matematika tanítás

Aki nem a tartalmat mondja magában, az nem fogja tudni az azonosságot használni.
Aki nem a tartalmat mondja magában, az nem fogja tudni az azonosságot használni.

A matematika tanulás zömmel pár apró dolgon akad el. Amikor az iskolai házi feladatokat elkezdték központilag, szakmai hozzáértés és tapasztalat nélkül lecsökkenteni, akkor megfosztották a diákokat a biztost tudás megszerzésének mintájától.

Nem lehet érdemi tudásra szert tenni elegendő feladat elvégzése nélkül. A valódi tudás csak a céltudatos cselekvés eredményeként érhető el.

A matematika tanórák

Sokan küzdenek a hiányos matematika tudás rémével. Sokan nem tudnak törtekkel számolni, bizonytalanok egy egyenletrendezésnél, s gyakran a szöveges feladatok megoldásánál lefagynak.

A megoldás nagyon egyszerű, szisztematikusan végig kell menni az anyag azon részein, ahol hiányosságok vannak. Van egy részletes matematika témakörlistám is, ami segít abban, hogy minden terület összes részterülete előkerüljön.

Ennek köszönhetően az óráim feladat központúak, 120 perc alatt 15-20 matematika feladat az óráimon teljesen megszokott. A feladatok megoldása során alapelvem, hogy “nem írok, nem olvasok”, azaz hagyom a diákot dolgozni, s amikor megakad, akkor szólalok meg.

A sok feladat megoldásának elengedhetetlen segédeszköze egy jól felépített, a feladatokat nehezedő sorrendben tartalmazó feladatgyűjtemény. Enélkül a matematika korrepetálás olyan lenne, mint amikor egy zenész egy teljesen ismeretlen dallamot kotta nélkül szeretne megtanulni, ami szinte teljesen lehetetlen.

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők

A sok matematika feladat megoldásának a haszna

Sokan abban az álomban ringatják magukat, hogy a tankönyvi feladatok megoldása elegendő a tudáshoz, mert összekeverik a megértést a biztos tudással (főleg a jó képességű tanulók).

Ha létezik olyan hiba, amit nem szabad a matematika felkészítés közben elkövetni, akkor az biztosan az, hogy engedünk a lustaság tendenciájának. A logikus gondolkodás képességét a matematikai feladok megoldása adja meg, de a megfelelő mennyiségű feladat elvégzése időbe telik.

Számológép: a matek tanítás réme

Aki az általános iskolákban engedélyezte a számológép használatát, az olyan sokat ártott a diákoknak, hogy azt nem lehet leírni. Gyakorlatilag egy hetedik-nyolcadikos diák már nem gondolkodik, csak üti a számológépet, mint egy hülye. Elnézést a szóhasználatért, de tényleg ez az igazság, tisztelet a kivételnek.

A legtöbben mindent beütnek a gépbe, a feladatok megoldása során csak arra figyelnek, mit mivel kell megszorozni vagy elosztani. Pedig a számológép használata nem cél, csupán egy eszköz, mely segíti a gondolkodást.

Ennek a feloldását a néhai kémiatanáromtól tanultam el. A feladatokat a matematika óra közben hamarabb megoldom fejben, mint ahogy a diákok azt bepötyögnék a számológépükbe.

Mondanom sem kell, a diákjaim viharos sebességgel le is szoknak a felesleges géphasználatról. Főleg olyan helyzetek kapcsán, amikor megszokásból osztanak vagy szoroznak tízzel (vagy akár eggyel is!!!). Nem vagyok egy nagy színész, ilyenkor az arcomról sok minden leolvasható…

Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők

Emelt szintű matematika érettségi

Az elmúlt néhány év változásai nagy mértékben felértékelték az emelt szintű matematika érettségit. Anélkül az államilag finanszírozott helyekre bejutni egyre inkább lehetetlen.

A matek felkészítés során sok olyat is meg kell tanítani, amit az iskolában már nem követelnek meg olyan alapossággal, mint régen. Itt elsősorban a bizonyításos feladatokra gondolok.

A másik nagy feladat azon témakörök átvétele, mely a közép szintű órákon nem kerülnek elő. Ez főleg a matematika analízis alapjait jelentik, mely sok középszintű feladat megoldását is le tudja egyszerűsíteni.

 Tanórák a 20/249-7326-os számon egyeztethetők

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.