A diszlexia átformálása

A diszlexia hasonlóan a diszgráfiához és a diszkalkuliához egy tanulási nehézség. Alapvetően az olvasási képesség akadályát jelenti, és többnyire első osztályban szembesül vele a gyerek és a szülei.

Egy diszlexiás gyerek nem fog fél éven belül megtanulni olvasni, nem lesz képes az olvasott szöveget megérteni, s számukra nem működik a képolvasás technikája sem (nekem sem működött).

A diszlexia lényege

A diszlexiát illetve úgy általában az összes diszfunkciót sokan átoknak tartják, mert nem értik, hogy miről szól.  Egyszerűen a diszlexia arról szól, hogy valaki gyorsan meg tud tanulni olvasni, valaki pedig nem.

Amikor ez kiderül, és a tanítónéni nem tudja ezt megfelelően kezelni (legfőképpen önmagában), akkor a gyerekben elindul egy görcsös megfelelési kényszer. Mely a helyzet megoldását nem segíti, hanem további nehézségeket eredményez.

Minden diszfunkciós embernél az elsődleges dolog, hogy ne akarjuk a szokványos elképzelések szerint megítélni őket. Mert attól frusztráltak lesznek és még több kihívással fognak szembesülni.

A diszlexia megfelelő kezelése

Fogadjuk el az ő saját tempójukat, s ennek révén képesek utolérni a környezetüket. Ők nem képesek ugyan megtanulni a szokványos módon a tananyagot, de képesek megtalálni azt a módot, ahogyan ők képesek azt megtanulni.

Ezért van, hogy a diszlexiások, miután a többiekkel megtanulták a betűket, ösztönösen elkezdenek szótagolva olvasni.

Egy képolvasásos módszert használó tanárnak ez az egyik legfontosabb jelzés arra, hogy egy ilyen diák lassabban fog megtanulni olvasni, mert diszlexiás. Akivel semmi teendő nincs!!! Hagyni kell, hogy ő szótagolva olvasson legalább fél évig.

Ez alatt az idő alatt

  • egy kukkot nem fog érteni az egészből, de
  • remekül meg fog tanulni elválasztani (megelőzve az összes osztálytársát),
  • kialakul az olvasás képessége is és
  • automatikusan el fog kezdeni folyékonyan olvasni, és
  • meg fogja érteni a szöveget a második év végére.

És ez a lényeg, ez a cél. Ha ezt megengedjük a kisiskolásnak, akkor még a helyesírása is rendben lesz az 5. év végére, s el lehet felejteni az egészet egy életre. Különben jön a diszesek kálváriája…

Diszlexia járulékos következményeinek feloldása

A legtöbb általános iskolai tanítónéni nem igazán tudja, hogy mit kell kezdeni egy diszfunkciós gyerekkel, aminek a legtöbbünk akár egy egész életre magával cipelheti a következményeket.

Kialakulhat a sikertelenség érzete, nem érezik magunkat teljes életűnek, vagy kialakulhat egy olyan negatív önkép, hogy mindenért extra mód meg kell küzdenünk.

Ezeknek a mintázatoknak, főleg ha iskolai konfliktusokkal párosulnak, sokak számára a tanulás komoly kerékkötőjévé válhatnak. Amikor ezeket sikerül elengedni (tipikusan 3-5 hónap alatt), akkor az egész probléma halmaz átalakul, s képesek vagyunk az iskolai feladatokat elvégezni.

Természetesen lesznek olyan területek, amiken extra erőfeszítés szükséges a továbbiakban is (például egy könyv elolvasása sokáig ide fog tartozni), de már nem lesz az egész tanulás egy állandó konfliktusokkal terhelt, túlzott elvárásokat tartalmazó területe az életünknek.

A diszlexia következményeinek feloldása nem egy-két hetes munka. Több hónapos fejlesztő munka odáig eljutni, hogy egy diszlexiás képes legyen haladni a többi tanulóval.

Középiskolások pszichológiai fejlesztése —>


Oszd meg azzal az ismerősöddel, akinek ez megoldást jelenthet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

*